Er “A Star Born” mest av alt kritikk av musikkbransjen gjemt under omslaget til en kjærlighetsfilm?

Av Annemette Karkov Kristensen 

Oscar-vinnende "A Star Is Born" med hovedaktørene Bradley Cooper og Lady Gaga skildrer Ally, som sliter med å bli oppdaget, slik at hun kan leve sin drøm om å bli profesjonell musiker. Hun møter ved et uhell den alkoholiserte og anerkjente musikken Jackson Maine, som gir henne hennes gjennombrudd, og det utvikler seg til en romantikk mellom dem.

En stereotype innen musikkindustri en blir kritisert

Selv om "A Star is Born" er forutsigbar fra start til slutt, og mest av alt er en kjærlighetsfilm, skisserer filmen en stereotype, men dessverre også veldig gjenkjennelig musikkindustri gjennom de to hovedpersonene. Man kan mistenke at manusforfatterne Eric Roth og Bradley Cooper har en annen agenda. Fordi hvis du graver litt dypere, skjønner du at det ikke bare er en kjærlighetsfilm, men en skildring og indirekte kritikk av den kommersielle musikkbransjen. Emner som image, A&R og kommersialisme blir sterkt kritisert gjennom hele filmen. 

To poler av musikkbransjen

Ally er en talentfull låtskriver og sanger som har forsøkt å skaffe en plateavtale i flere år, men har blitt avvist. Hun har til og med den rette sounden, men hennes store nese strekker seg til beina. Imidlertidig blir hun oppdaget av Jackson Maine, en anerkjent alkoholisert låtskriver. 

Hun blir snart en del av møllen, da A&R-manageren Rez gir henne muligheten til å spille inn en single. Han sier at hun har et musikalsk hjerte og lover sine gull- og grønne skoger fra starten. Hun må bare stole på ham. Men i total Hollywood-stil må hun ha en makeover, og det må bli raffinert og skapt et image, dansesteg og så videre.

Ikke bare med en makeover, skriver hun også den mest trivielle sangen med teksten "Why do you come around me with an ass like that". Sangen roper kommersialisme, og for denne forestillingen er hun også lettkledd og danser sexy. I utgangspunktet går hun fra å være en sanger som har noe til hjerte for å være en del av en pengemaskin. Hva Rez tilbyr henne, er en stjerne, hva enn det krever.

En kritikk av kommersialisme i musikkbransjen

Jackson Maine vokste opp i Arizona med en alkoholholdig far. Den eneste måten han følte at han hadde en stemme var gjennom musikken. Han vil at musikken hans skal være autentisk. Han er en del av blues-kulturen som utmerker seg i det sørlige USA, som er en mer jordnær og uavhengig record-industry i forhold til popindustrien. Kommersialisme er ikke så lett å spore her. Jackson kjemper mot Allys valg for å være en del av den kommersielle og peker på hvor meningsløs musikken hun ender opp er. For ham er det viktig at sangene har et punkt, hjerte og ikke bare meningsløse ord.
"A Star Is Born" blir en indirekte kritikk av den overfladiske, image drivne, kommersielle industrien som musikkbransjen har utviklet seg til. Det har skjedd siden Gordon Berry Jr. På 1960-tallet fant formularen for en god popsang og tvang sine artister til å gå til sjarmskolen, fordi image og virkelighet var et must. Siden da har den bare gått i en retning, og til slutt handler det om hva som selger.

Du mister integriteten

"A Star Is Born" presenterer også et spørsmål om integritet, som gjentatte ganger understrekes av en kritikk av den målløse musikken og popindustriens store fokus på utseende og ytelse. Det er generelt en risiko for at du som en overlevende musiker kan risikere å miste integriteten fordi du må passe inn i en kommersiell verden.
Til slutt handler det om hva som selger og underholder publikum. Filmen er et vitnesbyrd om akkurat denne prosessen, hvor du gjør alt du trenger uten å tenke på de ofrene du tar og hva du ofrer selv. Det er et spørsmål om hva du er villig til å ofre for å oppnå ditt mål.