Ta musikken til nye høyder med intensiv undervisning

Einar Stefánsson er en av våre mest populære lærere på Musikk-undervisning.no. Han underviser i både fiolin, sang, piano og musikkteori. Jeg har tatt en snakk med han om hans erfaringer med intensive undervisningsforløp. Med intensiv undervisning menes hyppig undervisning over en kortere periode, og Einar mener det er mange som kunne dratt nytte av denne typen undervisning.

Einar underviser i fiolin, sang, piano og musikkteori, online eller i Bergen.

Hvorfor skal man velge å ha et intensivt undervisningsforløp? 

«Det kan nok være mange grunner til å velge et intensivt undervisningsforløp, men selv har jeg sett at to grupper elever har stor nytte av det; elever som nettopp har begynt å spille et instrument, eller elever som jobber mot et spesifikt mål.»

Hvorfor kan nybegynnere dra nytte av å ha undervisning oftere enn en gang i uken eller annenhver uke?

«I starten når man skal lære et instrument er det mange tekniske ting og mye informasjon man skal huske. For eksempel hvordan man holder instrumentet, hvordan man skal bruke kroppen og notelesning. Da er det lett å glemme en ting eller tre hvis det er lenge til neste time. Hvis eleven får tett og god oppfølging i starten, legger man et ekstra godt grunnlag for den musikalske utviklingen.»

Hvorfor er det så viktig å skape et solid grunnlag i starten? 

«Når man unngår å bruke halve timen på friske opp det som ble gjort på forrige time, ser man raskt en stor utvikling i teknikk, og dermed kan vi komme fortere i gang med de spennende sangene! I tillegg er det større sannsynlighet for at eleven oppnår mestringsfølelse. God teknikk og glede når man spiller instrumentet er avgjørende for den musikalske veien videre. Etterhvert som man kommer ordentlig inn i tingene, har man gjerne mindre behov for så hyppig kontakt med læreren.»

«Ved intensiv øving, bruker vi mer tid på å ta reelle skritt fremover, fremfor å måtte friske opp minnet fra forrige time.»

Den andre gruppen Einar har hatt intensive undervisningsforløp med, er elever som jobber mot et spesifikt mål, for eksempel en konsert, et prøvespill eller en eksamen. Dette er sikkert noe vi alle kjenner til; når det nærmer seg matteprøve på skolen eller halvmaraton med kollegaene, holder det ikke å forberede seg én gang i uken. Da må vi trappe opp treningen mot målet vi vil nå og fokusere på oppgaven vi har foran oss.

Hva legger du vekt på ved slike elever?

«Vi øker gjerne treningsmengden, og går litt inn i en «boble» i noen uker der man virkelig fokuserer på oppgaven man har foran seg. Når man f.eks. skal synge på konsert eller spille på audition, jobber man også på et mer detaljert nivå enn når man bare øver på et stykke med læreren. Da må man tenke på detaljene i tolkning, presentasjon, hvordan man takler sommerfuglene i magen og så videre. Ved intensiv øving, bruker vi mer tid på å ta reelle skritt fremover, fremfor å måtte friske opp minnet fra forrige time.»

Tror du flere kunne dratt nytte av denne undervisningsformen?

«Jeg setter stor pris på slike anledninger til å få jobbe litt ekstra med elevene mine, og har aldri opplevd noe annet enn at elevene er enige. Det gir oss rom til å jobbe på litt andre måter i en periode, som vi også kan bygge videre på i et langtidsperspektiv. Jeg kan absolutt anbefale denne arbeidsformen, og vil oppfordre elever til å tenke gjennom om det kan være noe de vil prøve ut sammen med læreren sin!»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *